University Social Responsibility and its link with the community through Civil Associations: Practical experience from the Universidad Autónoma de Nuevo León
PDF (Español (España))

Keywords

University Social Responsibility
Transversal Competencies
Higher Education
Civil Associations
Community Linkage

How to Cite

González Aguirre, R. R., Vences Esparza, A., & Sandoval Aspront, M. (2024). University Social Responsibility and its link with the community through Civil Associations: Practical experience from the Universidad Autónoma de Nuevo León. Transdisciplinar. Revista De Ciencias Sociales Del CEH, 4(7), 173–204. https://doi.org/10.29105/transdisciplinar4.7-151

Abstract

This work addresses University Social Responsibility as a transversal axis in Higher Education Institutions and its strengthening by establishing multisectoral links with civil associations aimed at the professionalization of their activities and measurement of social impacts. Through a documentary review and participant observation in the activities of a civil association, we take as an example the case of the Autonomous University of Nuevo León with the objective of investigating the effects of said connection on the awareness of professionals and students about the University Social Responsibility. The findings highlight a foundation of socially responsible actions among university actors linked to the work of a civil association, strengthening professional values with the needs of the immediate environment and contributing to the construction of a more just and equitable society. Work routes are also detected in more and more areas within the university curricula.

https://doi.org/10.29105/transdisciplinar4.7-151
PDF (Español (España))

References

Acosta Urquidi, M. (2013). La emergencia de la sociedad civil como actor político de alcance mundial. Revista Mexicana de Política Exterior, 98, 149-166. https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-mexicana-de-politica-exterior/12

ANDAMOS A.C. (s.f.). Nosotros. Recuperado el 25 de marzo de 2024 de: https://andamosmexico.org.mx/nosotros/

Anderson, R. E. (2008). Implications of the information and knowledge society for education. En: J. Voogt & G. Knezek, (Eds.), International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. (págs. 3-22). Springer.

https://teachwithict.files.wordpress.com/2011/08/dede.pdf

Avilez Pineda, M. E., González Álvarez, M. A. y Martínez Zúñiga, M. G. (2015). Responsabilidad Social Universitaria con liderazgo ético. Vinculatégia, 1(1), 2137-2155. http://eprints.uanl.mx/17320/1/117.pdf

Ayala Palacios, R., Leyva Cordero, O., Tamez González, G. y Hernández Paz, A. (2018). Responsabilidad social universitaria: Construcción de una valoración estudiantil. Revista Venezolana de Gerencia, 23(1), 146-161. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29062781009

Arredondo Ramírez, V. (1993). La Concertación Social desde la experiencia de la Fundación Para el Apoyo de la Comunidad. Cuadernos de Divulgación y Análisis, FAC/Caritas.

https://www.academia.edu/46030202/La_concertaci%C3%B3n_social_desde_la_experiencia_de_la_Fundaci%C3%B3n_de_Apoyo_a_la_Comunidad_A_C_FAC

Cantú Mendoza, R. (2015). Nuevos retos a la gestión de la educación superior en México. Los referentes de impacto social de las funciones sustantivas de la universidad. En R. Cantú Mendoza, (Coord.), La responsabilidad social de las universidades contemporáneas (págs. 13-38 ). UANL, Facultad de Filosofía y Letras, Editorial Itaca.

Carrillo Hernández, M. T. de J. y Benavides Martínez, B. (2022). El currículo en el siglo XXI: competencias, identidades y profesiones. Pedagogía y Saberes, (57), 25-37. https://doi.org/10.17227/pys.num57-13577

Carro Olvera, A., & Lima Gutiérrez, A. (2022). Pandemia, rezago y abandono escolar: Sus factores asociados. Revista Andina de Educación, 5(2), e208. https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/ree/article/view/3222

Chanial, R. y Laville, J. (2013). Asociativismo. En A. D. Cattani, J. Coraggio, y J. Laville (Eds.), Diccionario de la otra economía (págs. 36-42). Universidad Nacional de General Sarmiento. http://www.jeanlouislaville.fr/es/diccionario-de-la-otra-economia/

Chávez Becker, C. y González Ulloa, P. (2018). Las organizaciones de la sociedad civil en México. Hacia una reforma de la LFFAROSC. Senado de la República, Instituto Belisario Domínguez. https://www.comecso.com/wp-content/uploads/2018/12/Cuaderno_LFFAROSC_IBD.pdf

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educativos, 39(156), 192-207. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13250923012

Gallardo-Vázquez, D. (2019). Escala de medida de responsabilidad social en el contexto universitario: una triple visión basada en competencias, formación y participación del estudiante. Estudios Gerenciales, 35(151), 159-177. https://doi.org/10.18046/j.estger.2019.151.3138

Guadarrama Sánchez, G. J. (2018). Las asociaciones y los bienes que generan. El debate conceptual y metodológico. Espiral, 25(71), 39-70. https://www.redalyc.org/journal/138/13857153002/13857153002.pdf

Herrera-Alvarado, C., Garza-García, A., González-Domínguez, L. y Garza-Ocañas, C. L. (2018). La Educación Universitaria y el Vínculo con la Responsabilidad Social. VinculaTégica EFAN, 3(2).

http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/vinculat%C3%A9gica_2/22%20HERRERA_GONZALEZ_GARZA.pdf

Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I. y Romero Rodríguez, J. M. (2020). Factor humano en la productividad empresarial: un enfoque desde el análisis de las competencias transversales. Innovar, 30(76), 51-62. https://doi.org/10.15446/innovar.v30n76.85194

Jiménez Galán, Y. I. (2019). ¿Cómo desarrollar competencias de creatividad e innovación en la educación superior? Caso: carreras de ingeniería del Instituto Politécnico Nacional. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 356-376. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.427

Jiménez, Y. I., Gutiérrez, J. J. y Hernández, J. (2019). Logros y Desafíos en la Formación de Competencias Transversales por áreas de Conocimiento en la Educación Superior del Instituto Politécnico Nacional (México). Formación Universitaria, 12(3), 91-100. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000300091

Salamanca Garay, I. J. & Badilla Quintana, M. G. (2023). Percepción de la comunidad educativa sobre la estimulación de las habilidades para el siglo XXI. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 25(e03), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8830522

Sandoval Aspront, M. (2023). Asociación Civil de Tanatología y Salud Emocional. Reforma Siglo XXI, (116), 49-51. https://reforma.uanl.mx/index.php/revista/article/view/129/119

Toca Torres, C. E. (2011). Las organizaciones de la sociedad civil. Retos y posibilidades. Editorial Académica Española.

UANL (2013). Programa Institucional de Tutorías, Actualización 2013. UANL. https://www.uanl.mx/wp-content/uploads/2018/07/Programa-Institucional-de-Tutori%CC%81a.pdf

UANL (2022). Dirección de Formación Integral del Estudiante. Recuperado el 11 de noviembre de 2022 de: https://www.uanl.mx/dependencias/direccion-de-formacion-integral-al-estudiante/

UANL (2023). Modelo UANL de Responsabilidad Social Universitaria. UANL. https://www.uanl.mx/wp-content/uploads/2023/03/7a_Modelo_RSU.pdf

UANL (2024 a). Área Curricular de Formación Inicial General. Recuperado el 25 de marzo de 2024 de: https://www.uanl.mx/area-curricular-de-fomacion-inicial-general/

UANL (2024 b). Actividades de Formación Integral para estudiantes de Licenciatura. Recuperado el 25 de marzo de 2024 de: https://www.uanl.mx/tramites/actividades-de-formacion-integral-para-estudiantes-de-licenciatura/

UNESCO, UNICEF, The World Bank. (2021). The estate of the global education crisis: a path to recovery. UNESCO, UNICEF, The World Bank. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380128

Vallaeys, F. (2018). Las diez falacias de la Responsabilidad Social Universitaria. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 34-58. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.716

Verdú-Pina, M., Lázaro-Cantabrana, J. L., Grimalt-Álvaro, C. & Usart, M. (2023). El concepto de competencia digital docente: revisión de la literatura. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 25(e11), 1-13. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/4586

Villarreal, E. M., & Zayas Pérez, F. (2021). Desarrollo humano y Educación: una perspectiva de la educación enfocada al desarrollo humano. Revista Vértice Universitario, 23(90). https://doi.org/10.36792/rvu.vi90.31

Zermeño, S. (2010) Reconstruir a México en el siglo XXI. Océano.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Dra. Mireya Sandoval Aspront, Dra. Angélica Vences Esparza, M.C. Raúl Rodrigo González Aguirre

Downloads

Download data is not yet available.