Of REFLECTION SKETCHES. ON THE CONTOURS OF CULTURE AND THE PLACE OF THE OTHER IN SOCIETY AND EDUCATION
PDF (Español (España))

Keywords

Culture
Society
Education
other

How to Cite

Gallegos, G. (2022). Of REFLECTION SKETCHES. ON THE CONTOURS OF CULTURE AND THE PLACE OF THE OTHER IN SOCIETY AND EDUCATION. Transdisciplinar. Revista De Ciencias Sociales Del CEH, 2(3), 156–184. https://doi.org/10.29105/transdisciplinar2.3-41

Abstract

The present work alludes to point out the contours that contemporary culture prescribes, this as a product of a ballast that has occurred over time. This being a problem inherited from Western thought where of course we find its influence on social life and education. Point out these points in relation to the place of the other, not only under these premises, but to glimpse how their place is happening today.

https://doi.org/10.29105/transdisciplinar2.3-41
PDF (Español (España))

References

Aichhorn, A. (1925). Juventud desamparada. Ed. Gedisa.

Bauman, Z. (2011). La cultura en la modernidad líquida. Ed. FCE.

Bauman Z. (1999). Modernidad liquida. Ed. FCE.

Benhabib, S. (2006) Las reivindicaciones de la cultura. Igualdad y diversidad en la era global. Katz.

Berger, L. Peter y Luckmann, Thomas (1996). La construcción social de la realidad. Ed. Amorrortu.

Bordieu, P. y Passeron, J. (1970). La reproducción. Elementos para una teoría de la enseñanza Ed. Fontamara.

Dewey, J. (1916). Democracia y educación. Ed. Morata

Echeverría, B. (2010). Definición de la cultura. Ed. Ítaca.

Elías, N. (1939). El proceso de civilización. Ed. FCE.

Esposito, R. (2015). Personas, cosas y cuerpos. Ed. Trotta.

Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Ed. Siglo XXI.

Freud, S. (1917). Una dificultad para el psicoanálisis. Tomo XVI. Amorrortu editores.

Freud, S. (1921). Psicología de masas y análisis del yo. Tomo XVIII. Amorrortu editores.

Freud, S. (1927). El porvenir de una ilusión. Tomo XXI. Amorrortu editores.

Goethe, J. (1808). Fausto. Ed. Porrúa.

Han, B. (2017). La expulsión de lo distinto. Herder editorial.

Heidegger, M. (1950). Caminos de bosque. Alianza editorial.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2021, marzo). INEGI PRESENTA RESULTADOS DE LA ENCUESTA PARA LA MEDICIÓN DEL IMPACTO COVID-19 EN LA EDUCACIÓN (ECOVID-ED) 2020. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ECOVID-ED_2021_03.pdf

Jaeger, W. (1933). Paideia: los ideales de la cultura griega. Ed. FCE.

Kojève, A. (1947). La dialéctica del amo y el esclavo en Hegel. Ed. La Pléyade.

Lacan, J. (1975). El seminario. Libro 20. Ed. Paidós.

Marcuse, H. (1964). El hombre unidimensional. Ed. Ariel.

Meirieu, P. (1996). Frankenstein educador. Editorial Laertes.

Olivé, L. (2011). Los retos de las sociedades multiculturales: interculturalismo y pluralismo. Cuadernos Inter.c.a.Mbio Sobre Centroamérica Y El Caribe, 8(9), 207-227. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intercambio/article/view/2222

Real Academia Española. (s.f.). Cultura. En Diccionario de la lengua española. Recuperado el 10 de Noviembre 2021, de https://dle.rae.es/cultura?m=form

Shelly, M. (1818). Frankenstein o el moderno prometeo. Freeditorial.

Winnicott, D. (1965). Los procesos de maduración y el ambiente facilitador. Ed. Paidós.

Žižek, S. (1989). El sublime objeto de la ideología. Ed. Siglo XXI.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Gabriel Gallegos

Downloads

Download data is not yet available.