Abstract
This text consists of explaining the main assumptions that make up the New Philosophical Realism and how these could be applied in the university classroom, specifically in the country's philosophy careers. The philosophical currents that preceded New Realism are briefly analyzed: continental, analytical and postmodern philosophy, to give way to the historical origins of this new philosophical current and it ends with fifteen arguments that explain the main ideas of this current as well as a justification of why it is pertinent to include these approaches in the study plans of university philosophy courses, this justification is accompanied by what are considered to be simple educational proposals about their teaching in the classrooms. These proposals are questions with which the teacher can begin to teach his New Realism classes.
References
Cerletti, A. (2008). La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Corredor, C. (2013). Las tradiciones continental y analítica en Filosofía: algunos puntos de encuentro y desencuentro. Valladolid: Universidad de Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
Ferrais, M. (2012). Manifiesto del Nuevo Realismo. Chile: Ariadna Ediciones.
Gabriel, M. (2016). Por qué no existe el mundo. Berlín: Océano.
Hernández, J. (2020). Posmodernidad y Nuevo Realismo: el giro realista de Maurizio Ferrais. Disputatio. Philosophical Research Bulletin, 35-72.
Meillassoux, Q. (2006). Après la finitude : Essai sur la nécessité de la contingence. París: Seuil.
Ramírez, M. (2016). Cambio de paradigma en filosofía. La revolución del nuevo realismo. Díanoia, 131-151.
Ramírez, M.-T. (. (2016). El Nuevo Realismo: La Filosofía del siglo XXI. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.: Siglo XXI .
Sáez, L. (2002). El conflicto entre continentales y analíticos. Barcelona: Editorial Crítica.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Oscar Omar Márquez Esquivel