Abstract
This article addresses the topic of creative industries. Relevant and interesting topic, which deserves to be studied, analyzed and reflected from different perspectives. Both the cultural and business sectors are of the utmost importance for the development and well-being of any population and their study requires a great deal of attention. The link that exists between values, beliefs and behavior of individuals and the influence of these affects the decision-making of the individual to undertake or work for others. With this research proposal, it is intended to deepen the discussion of these two phenomena through the creative industries, which constitute a great challenge for the future of workers and professionals in this sector that has been greatly affected by an economic crisis. the one we are currently facing. And from which a different world has resulted in which people and institutions related
to the cultural sector have been adapting to new social and economic realities.
References
Adorno, T. & Horkheimer, M. (2018). Dialéctica de la Ilustración: fragmentos filosóficos. Madrid: Trotta.
Castañeda, E. & Garduño, B. (2016, mayo 16). Mapa de las industrias creativas en México. Proyección para CENTRO. Economía Creativa, 07, pp.118-166.
Castañeda, E. & Garduño, B. (2018, abril 16). Una Mirada a las revistas especializadas en el campo de la industria creativa. Economía Creativa, 09, pp.164-179.
Clúster de empresas especializadas en medios creativos, interactivos y entretenimiento. (2020). MIMEC, pp. 1-34. http://monterreyinteractive.org/wp-content/uploads/2020/12/MIMEC-DIRECTORIO-2020.pdf
Consejo para la Cultura y las Artes de Nuevo León (2020, junio 30). Lanza CONARTE convocatorias en apoyo a creadores. CONARTE, No. 124.
DCMS. (1998). Creative Industries Mapping Document. Londres: Department of Culture, Media and Sport.
El crecimiento de la industria creativa promueve una educación más sólida. (2019, Febrero 19). Forbes México. https://www.forbes.com.mx/el-crecimiento-de-la-industria-creativa-promueve-una-educacion-mas-solida/
Florida, R. (2010). La Clase Creativa: La transformación de la cultura, del trabajo y el ocio en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
Global Entertainment & Media Outlook 2020 2024. (2019, Mayo 9). La industria del Entretenimiento y Medios se reconfigura. https://www.pwc.com/mx/es/industrias/tmt/gemo.html
Heinich, N. (1992). La gloire de Van Gogh. Essai d’anthropologie de l’admiration. Paris: Éditions de Minuit.
Howkins, J. (2001). The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. London: Penguin. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2020, noviembre 20). Cuenta Satélite de la cultura de México, 2019. [COMUNICADO DE PRENSA NÚM. 562/20]. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2020/StmaCntaNal/CSCltura2020.pdf
Kuah, A., (2002). Cluster Theory and Practice: Advantages for the Small Business Locating in a Vibrant Cluster. Cluster Theory and the Small Business. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, Volume Four, (3), pp. 206-228
Landry, C. (2012, julio 14). The creative city: A toolkit for urban innovators. Routledge.
López, V. Nuevo León en el siglo XX. Apertura y globalización: De la crisis de 1982 al fin de siglo (La Historia en la Ciudad del Conocimiento). Fondo Editorial de Nuevo León, 2007. xxiv, pp. 163-196.
Luzardo, A. y Zaldívar, T. (2020, Abril 15). ¿Qué necesita la Economía Naranja en medio de la crisis del Covid-19? Kreatópolis. https://blogs.iadb.org/industrias-creativas/es/economia-naranja-en-la-crisis-del-covid-19/
Majlis, M. y Ruy, A. (2020, Septiembre 23). Unidos por la Reactivación de las Industrias Creativas y Culturales. Kreatópolis. https://blogs.iadb.org/industrias-creativas/es/unidos-por-la-reactivacion-de-las-industrias-creativas-y-culturales/
Mendoza, V. México busca una estrategia de rescate económico para la cultura. (2020, Agosto 6). México: Forbes. Recuperado de https://www.forbes.com.mx/politica-mexico-busca-estrategia-rescate-economico-cultura/
Mercado, A y Moreno, M. (2011). La Ciudad de México y sus clusters. Región y Sociedad, año xxv / no. 58.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la cultura (2010). Políticas para la Creatividad: Guía para el desarrollo de las industrias culturales y creativas. Argentina: UNESCO.
Políticas para la creatividad: guía para el desarrollo de las industrias culturales y creativas; 2010 (unesco.org)
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2013). Creative Economy Report. New York: United Nations Development Programme. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD).
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la cultura (2020). UNESCO y ocho Municipios de México establecen Red Mexicana de Ciudades Creativas. UNESCO, https://es.unesco.org/news/unesco-y-ocho-municipios-mexico-establecen-red-mexicana-ciudades-creativas
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la cultura (2021). Convocatoria Red de Ciudades Creativas 2021 de UNESCO. UNESCO, https://www.recursosculturales.com/red-de-ciudades-creativas-unesco/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la cultura (2021, febrero 8). UNESCO, Año Internacional de la Economía Creativa para el Desarrollo Sostenible. https://es.unesco.org/commemorations/international-years/creativeeconomy2021
PROMEXICO. (2016, ENERO 5). Industrias creativas. La creatividad mexicana es reconocida en todo el mundo. Recuperado de https://www.gob.mx/promexico/acciones-y-programas/industrias-creativas
PROMEXICO. (2017). Industrias creativas en México. Recuperado de http://www.ethic.com.mx/docs/Infografias/sectores/Industrias-creativas-Mexico.pdf
¿Qué es la economía creativa? (2020, enero 28). Techron GA. https://techronga.com/que-es-la-economia-creativa/
Rey, G. (2018, septiembre 26). Industrias creativas y educación. La escuela en medio de las transformaciones culturales. Educación y Ciudad, (35), 13-24.
Rius-Uldemolins, J.. (2014). ¿Porque se concentran los artistas en las grandes ciudades? Factores infraestructurales de localización, estrategias profesionales y dinámicas comunitarias. Reis. Rev. Esp. Investig.Sociol., (147), 73-88.
Runco, M. A., & Pritzker , S. (1999). Encyclopaedia of Creativity (Vol. 2). California & London: Academic Press.
San Pedro supercultura superciudad [@cultura.sanpedro]. (s.f.). IGTV [Perfil de Instagram]. Instagram. Recuperado el 20 de noviembre de 2020, de https://www.instagram.com/cultura.sanpedro/
Secretaría de Cultura del Gobierno de México. (2020, marzo 22). La Secretaría de Cultura informa a la comunidad artística y cultural. https://www.gob.mx/cultura/prensa/la-secretaria-de-cultura-informa-a-la-comunidad-artistica-y-cultural?idiom=es#:~:text=La%20secretaria%20de%20Cultura%2C%20Alejandra,en%20otro%20momento%20del%20a%C3%B1o.
Townley, B., Beech,N. & McKinlay, A. (2009, June 19). Managing in the creative industries: Managing the motley crew. Volume: 62 (7), page (s), 939-962.
Tylor, E.B. (1871). Primitive Culture. Volume I. New York: Dover Publications, Inc.
UNCTAD. (2010, Noviembre 4). Economía Creativa: Una opción factible de desarrollo. Informe 2010. Ginebra, Suiza: UNCTAD.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Monica Garza Barrera González