La Evaluación en educación preescolar: El dilema docente
PDF (Español (España))

Keywords

Preescolar- Evaluación - Aprendizajes esperados

How to Cite

Zamora, V. M. (2022). La Evaluación en educación preescolar: El dilema docente. Transdisciplinar. Revista De Ciencias Sociales Del CEH, 1(2), 138–164. https://doi.org/10.29105/transdisciplinar1.2-4

Abstract

The educational system in Mexico is mainly made up of basic education, higher secondary education and higher education. Within basic education are the initial levels such as preschool, primary and secondary.  In the specific case of preschool education,  ten years after its mandatory implementation, the effectiveness, progress, as well as the learning levels developed by students in this educational stratum are to some extent imprecise, due to the fact that the open and qualitative nature of the study program allows educators to implement learning activities according to their criteria in accordance with the needs of their students, a situation that we consider reasonable and productive to this point,  the nature of this educational level demands it in this way. The results show that educators debate between achieving the expected learnings set out in the official curriculum and the qualitative teaching that prevails within the classrooms, as a result, the assessment process is seen as an administrative procedure and not as a tool for ongoing improvement.

https://doi.org/10.29105/transdisciplinar1.2-4
PDF (Español (España))

References

Álvarez, J. (2003). La evaluación a examen. Miño y Dávila.

Arteaga, C., (2012). Pensamiento y práctica de los grandes educadores mexicanos. SEP. México.

Barrera, E., (2009). La educación Preescolar en México. Centro de Estudios Sociales, Boletín No. 7.

Bassedas, E. Huguet, T. Solé, I. (1998) Aprender y enseñar educación infantil Ed. Graó, Barcelona, España.

Diario Oficial de la Federación (12 Noviembre 2002). Tomo DXC No. http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.phpcodigo=718015&fecha=12/11/2002

Diez, P. (2007) la evaluación como instrumento de aprendizaje. Técnicas y estrategias. Ministerio de educación y ciencia, España.

Egan, K.,(1991) La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria. EdicionesMorata, Madrid, España.

Elvir, A., Asensio, C. (2006) La atención y educación de la primera infancia en Centroamérica: desafíos y perspectivas. UNESCO.

Escobar, Faviola, Importancia de la educación inicial a partir de la mediación de los procesos cognitivos para el desarrollo humano integral. Laurus 2006. Disponible en: www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102112> ISSN 1315-883X

House, E. (1994). Evaluación, ética y poder. Madrid, España. Ed. Morata.

Instituto Nacional Para la Evaluación de la Educación (INEE), (2010). La Educación Preescolar en México. Condiciones para la enseñanza y el aprendizaje.

Jackson, P.W (2001). La vida en las aulas. Sexta edición. Madrid. Morata.

López, M. (1999). A la calidad por la evaluación. Madrid, España. Ed. La española.

Marín, R., Guzmán, I. y Castro, G. (2012). Diseño y validación de un instrumento para la evaluación de competencias en preescolar. en ttp://redie.uabc.mx/vol14no1/contenido-maringuzmanc.html

Morán, P., (2007) Hacia una evaluación cualitativa en el aula. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios. Disponible en www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004802

Organización Internacional del Trabajo (2012). Un buen comienzo: La educación y los educadores de la primera infancia. Informe para el debate en el Foro de diálogo mundial sobre las condiciones del personal de la educación de la primera infancia. Ginebra.

Ornelas, C. (2013). El sistema educativo mexicano. La transición de fin de siglo. México. Fondo de cultura económica.

Pérez, R. (2014). Evaluación de programas educativos. Madrid, España. Ed. Muralla

Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods (pp. 169-186). Beverly Hills, CA: Sage.

Picado., M, (2002)¿Cómo podría delinearse una evaluación cualitativa? Revista de Ciencias Sociales Disponible en: www.redalyc.org/articulo.oa?id=15309705

Rivera, L. y Guerra, M. (2005) Retos de la educación preescolar obligatoria en México: la transformación del modelo de supervisión escolar. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. Disponible en: www.redalyc.org/articulo.oa?id=55130150

Roldán, L. (2005). Elementos para evaluar planes de estudio en la educación superior. RevistaEducación. Disponible en:www3.redalyc.org/articulo.oa?id=44029111

Sandín Esteban, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Ed. McGraw Hill. España.

Schweinhart, L. J., Montie, J., Xiang, Z., Barnett, W. S., Belfield, C. R., &Nores, M. (2005). Lifetime effects: The High/Scope Perry Preschool study through age 40. Monographs of the High/Scope Educational Research Foundation.

Secretaría de Educación Pública (2017).Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica.SEP. México.

Secretaría de Educación Pública (2011). Programa de estudio 2011, guía para la educadora. SEP. México.

Seefeldt, C., Wasik, B., (2005). Preescolar: los pequeños van a la escuela. Pearson.

Selltiz, C., Jahoda, M., Deutsch, M. y Cook, S. W. (1985). Métodos de investigación en las relaciones sociales (8a. ed.) Ed. Rialp. Madrid.

Slentz, K. (2008) A Guide to Assessment in Early Childhood: Infancy to Age Eight. Washington StateOffice of Superintendent of PublicInstruction.

Vanclay, F. (2012) Guidance for the design of qualitative case study evaluation. A short report.Department of Cultural Geography, University of Groninge

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Víctor Manuel Zamora

Downloads

Download data is not yet available.