Abstract
Faced with the civilizational poly-crisis that we are experiencing as humanity, we need to build spaces for regeneration and alternative creativity towards life. Each human being is the result of upbringing and education for life that nourishes and accompanies us in the development of our potential from love, care and collaboration. Those of us who write this text, want to share our journeys and stories of healing and learning in the task that for more than twenty years, has involved us in the construction of our EcoDialogue Center.
References
Bohm, D. (1994). Thought as a system. London. Routledge.
Bohm, D. (2001). Sobre el diálogo. Kairós. Barcelona.
Damasio, A. R. (2000). Sentir lo que sucede. Cuerpo y emoción en la Fábrica de la conciencia. Santiago de Chile: Andrés Bello.
Delgado, G. (coordinador). (2014). Buena vida, buen vivir: imaginarios alternativos para el bien común de la humanidad. México: UNAM, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades.
Elliot, C. (1999). Locating the Energy for Change: An Introduction to Appreciative Inquiry. International Institute for Sustainnable Development, Canada.
Esteva, G. y Suri, M. (1998). Grassroots Post-Modernism: Remaking the Soil of Cultures. Zed Books
Falconar, T. (2000). Creative intelligence and self-liberation. Korzybski, non-Aristotelianthinking and Eastern realization. Wales: Crown Home Publishing.
Gomez-Yepes, A., Adame, D. & Vargas-Madrazo, E. (2015). Transdisciplinary Education: Self Knowledge and Quality of Being. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 6, (Pp.52-64). DOI: 22545/2015/00068.
Hidalgo, A. Guillén, A. y Deleg, N. (2014). Antología del Pensamiento Indigenista Ecuatoriano sobre Sumak Kawsay. Huelva y Cuenca. Centro de Investigación en Migraciones (CIM) Universidad de Huelva.
Ilich, I. (1985). Energía y equidad. México: Edición Planeta.
Illich, I. (1985). La sociedad desescolarizada. Editorial Planeta. Cd. México, México.
Marañón, B. (coordinador). (2014). Buen Vivir y descolonialidad Crítica al desarrollo y la racionalidad instrumentales. México: UNAM, Instituto de Investigaciones Económicas.
Maturana, H. (2000). El sentido de lo humano. Buenos Aires: Granica.
Maturana, H., y Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Buenos Aires: Editorial Universitaria, LUMEN.
Morin, E. (1999). La cabeza bien puesta. Buenos Aires: Nueva Visión.
Morin, E. (2001). El Método I. La naturaleza de la naturaleza. Cátedra, Madrid.
Nicolescu, B. (2009). The manifesto of transdisciplinarity. New York: SUNY Press.
Panico, F. Puga-Olguín, A. y Vargas-Madrazo, E. (2022). Organismic Health in Planetary Emergency Health Situations: A Transdisciplinary Salutogenic Approach. World Futures, 78(2), (Pp.1-13). DOI: 10.1080/02604027.2022.2059306 pg 18
Pessoa, F. (2008). El libro del desasociego. Madrid. Seix Barral.
Puga-Olguín, A. Panico, F. Soto-Campos, I. Ruiz-Cervantes, E. y Vargas-Madrazo, E. (2022). El Temazcal Participativo y el diálogo de saberes, POLIS México, Vol. 78(2), (Pp.1-48).
Rehaag, I. y Vargas-Madrazo, E. (2012). Fundamentos epistemológicos del reaprendizaje transdisciplinario. Revista de Investigación Educativa. Núm. 15, Jul-Dic. Pp. 87-101. Universidad Veracruzana, Instituto de Investigaciones en Educación.
Rendón, L. (2014). Sentipensante (sensing/thinking) pedagogy. Rendón, Social justice and liberation, Sterling: Stylus Publishing.
Ruiz-Cervantes, E. Ortega, R. Pensado-Fernández, A. Chang-Ramírez, I. Castro-Montoya, M. y Vargas-Madrazo, E. (2016). Sustentabilidad humana y organizacional: una forma de vivir y cocrear comunidad hacia el buenvivir. Sustentabilidad(es), 7(13), (Pp.162199). http://www.sustentabilidades.usach.cl/numero-13-ano-7-2016
Sánchez, L. Ruiz-Cervantes, E. Vargas-Madrazo, E. Chang, I. Escalona, M. y Pensado, J. (compiladores). (2020). Cocreando sustentabilidad humana desde la participación: la experiencia de la Universidad Veracruzana. Xalapa, Veracruz, México: Universidad Veracruzana.
Souza, S. (2005). La Universidad del siglo XXI. México: UNAM.
Varela, F., Thompson, E., & Rosh, E. (1997). De cuerpo presente. Barcelona: Gedisa.
Vargas-Madrazo, E. (2015). Desde la transdisciplinariedad hacia el autoconocimiento y el diálogo comunitario de saberes: simplicidad ante la crisis. Revista Polis (Universidad Bolivariana, Santiago, Chile), 42, (Pp. 1-15). 0718-6568. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682015000300023
Vargas-Madrazo, E. (2018). Contemplative dialogue as the basis for a transdisciplinary attitude. Ecoliteracy toward an education for human sustainability, World Futures. http://dx.doi.org/10.1080/02604027.2018.1444833
Vargas-Madrazo, E. y Panico, F. (2013). Alternativas al desarrollo desde una política profunda: hacia una cultura del co-diseño. Sustentabilidad(es), 9, (Pp.65-70). http://sustentabilidades.cl/.
Vargas-Madrazo, E. (2023). El arte del diálogo y la facilitación. (En preparación).
Vargas-Madrazo, E. y Rivera-Landa, M. (2023). Poli-crisis de la educación: Educación para la vida desde el arte del diálogo y la facilitación co-creando conocimientos y seres humanos sustentables. (En arbitraje).
Wahl, D. (2004). Biorregionalismo, ecohabitar nuestras comarcas de manera sostenible.
Zubiri, X. (1998). Inteligencia sentiente-inteligencia y realidad. Madrid: Fundación Xavier Zubiri.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Enrique Vargas-Madrazo