Abstract
The university through the lens of the epochs has played a crucial role in the development of society. First of all, a reflection is presented around the idea of a university. Secondly, a study was carried out focused on knowing the factors that affect academic development, this with the aim of proposing solutions routed at mitigating the factors that affect it and that are within the university environment, the survey was applied through SIASE for all the faculties of the UANL responded to the survey 66.5%, 81,352 students out of 127,479. The aspects that were addressed were socioeconomic, school environment and habits, emotions, academic stress and violence. Finally, it is exposed about the impact that university education has on the work context and the relationship to the challenges of the present.
Keywords: University, Students, University Training, Work Context, Vocational Training.
References
Alaminos, M., Campos-Sánchez, A., Caracuel, M. D., Rodríguez-Morata, A., Rodríguez, M. A., & Rodríguez, I. A. (2009). Modelos didácticos para el autoaprendizaje. Actualidad Médica, 94, (777), 49-53. Disponible en
https://digibug.ugr.es/handle/10481/52605
Arenas, A. y Jaimes, B. (2008). Calidad y competencias: propuesta de un modelo educativo en Educación Superior. UIS Ingenierías, 7, 87-103. Disponible en
https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistauisingenierias/article/view/400/661
Brunner, J. (2007). Universidad y sociedad en América Latina. Universidad Veracruzana: Instituto de Investigaciones de Educación. Disponible en
https://cdigital.uv.mx/handle/123456789/7800
Encuesta UANL Trayectoria y desarrollo estudiantil de la UANL. (2023) https://deimos.dgi.uanl.mx/cgibin/encuestas.sh/dti_Enc_Enc00_2.htm?HTMLCve_Encuesta=585
Gadamer, H. G. (1999). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.
González, E. “Del viejo al Nuevo Mundo: las universidades y sus modelos (siglos XVI al XIX)” En Casanova, H. (Coord.) (2016). La UNAM y su historia. Una mirada actual. México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, UNAM.
Habermas, J. (1987). La idea de la universidad: procesos de aprendizaje. Sociológica, 2, 5. Universidad Autónoma Metropolitana. Trad. Francisco Galván. Disponible en
https://sistemaeducativo.files.wordpress.com/2012/07/habermas-1987-la-idea-de-universidad.pdf
Jaspers, K. (2013). La idea de universidad. Navarra: EUNSA.
Luna, E. (2011). Responsabilidad del docente universitario. Didac, 58, 36-40.
Pomares,M. (2017). La integración de las TIC en el aula: un reto para la formación docente. Revista de educación y Tecnología, 6 (1), 12-25
Reyes, A. (1958). “Voto por la Universidad del Norte” en Obras completas. México: Fondo de Cultura Económica.
Rangel Frías, R. (1971). Cosas nuestras. Monterrey: Fondo Editorial Nuevo León.
Sierra, J. (2004). Discurso inaugural de la Universidad Nacional. México: Colección Pequeños Grandes Ensayos, UNAM.
Tedesco, J. (1983). Tendencias y perspectivas en el desarrollo de la educación superior en la América Latina y el Caribe. París: UNESCO. Disponible en
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000057308_spa
Villarreal, J. (2015). Utopía humanista de Alfonso Reyes en Monterrey. Revista Valenciana, estudios de Filosofía y Letras, 8(16), 177-193. Disponible en
https://www.researchgate.net/publication/302029568_Utopia_humanista_de_Alfonso_Reyes_en_Monterrey

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Laura Viviana Leal Guerrero